Alla inlägg under juli 2011

Av Emelie - 28 juli 2011 08:43

Då var det dags för glykosbelastning. Tjoho! Ännu mer tjoho åt att jag åkte dit klockan 8 som jag skulle, och fick reda på att jag skulle vara fastande 12 timmar, och inte 8 timmar som min BM sagt. Drack sista vattnet klockan 23 igår, så ska tillbaka klockan 11 och dricka denna smarriga sörja, och sen sitta där i 2 timmar & må dåligt. 

Och jag är REDAN på dåligt humör. Redan yr, redan hungrig så jag dör. Typ. Vilken värdelös dag. Suck.


För er som inte vet vad glykosbelastning för något, så är det ett test för att se om man har graviditetsdiabetes. På fastande mage så dricker man en sockerblandning, och får sitta och vänta i 2 timmar, och man tar blodsockervärde innan och efter. 


Jag fick bästa födelsedagen någonsin i alla fall. Jag och Felix grejade ju hela dagen å mös å så, sen på eftermiddagen när jag höll på att göra klart tårtan så ringde det på dörren. Tänkte "vafan, mannen har väl inte blivit så romantisk så han har beställt blommor?!" Och sen börjar det tooookringa på dörren, går och öppnar och där står..... VÅRA BÄSTA VÄNNER! Marie och Dennis har åkt från skåne i smyg för att överraska mig. Så söta! Jag blev så paff så jag började gråta och tappade talförmågan. Världens bästa present! 


Av maken fick jag en helt underbar bukett blommor som nu står och pryder mitt köksfönster! 


Nu ska jag lägga mig i soffan och tjura lite! 


/Mli*

Av Emelie - 26 juli 2011 13:06

Hipp Hipp Hurra, idag är det min födelsedaaaaaa! 


Syster yster ringer och sjunger typ klockan 6, tack kära du, revansch kommer i morgon. 


Jussi väckte Felix så han kunde sjunga för mig, men slutade med att det var jag som låg och sjöng i stället. Men han har sjungt Ja må du leva många gånger under dagen i stället! 


I förmiddags tog vi en cykelpicknick, nåja, Felix cyklade gatan ner i alla fall, så fikade vi på gräsplätten som är där. Hur mysigt som helst. Det behövs så lite för att trivas så mycket. Sen funderade vi på att dra ner på stan en sväng och göra lite ärenden, men kom fram till att det var roligare att baka i stället! Så nu håller på vi på att göra en tårta som ska avnjutas senare.


Egen botten, gjord efter nåt recept som det är potatismjöl i för att det ska bli porösare, tyckte väl att den blev sådär. Och hemmagjord vaniljkräm, hur enkelt som helst. Och ovanpå ska det vara nåt chokladtjohejsan, och sen in i kylen några timmar. Får väl se om jag hinner fånga den på bild innan den åker ner i magen.


Slänger in lite blandade bilder, mest picknickar och bakningar, känns som det är det enda vi gör. Men jag gillar det. Man vet vad man stoppar i sig, och det är gemensamhetstid.



   

    Bakar Brownies

    Cykelpicknick.

 Tårtbaket

 Magbild, lite svårt att ta själv ;) (v.28+2)

    Farbror Janne & Felix


/mli*


Av Emelie - 25 juli 2011 07:32

Vad gjorde man innan man fick barn? Vad gjorde man när man var helt själv? Jag vet då inte. 


Felix vaknade till vid 5 i morse, och jag bara nattade om honom, men jag kunde ju såklart inte somna om. Men låg och mös i sängen bara och vilade. Väckte gubben så han kom iväg till jobbet vid kvart över 6, och låg kvar en liten stund till innan jag klev upp. Men Felix sover ännu. Och man väcker inte den björn som sover.


Och ja, nu är klockan halv 8 och han sover fortfarande. Jag har hunnit sitta på altanen och dricka kaffe och läsa några sidor i en bok, jag har hunnit kolla det viktigaste på datorn (läs; spelat mina onlinespel) och ja, vad sjutton ska jag göra nu då? Lägga mig på soffan och stirra i taket och njuta av tystnaden? Sätta fart med alla sysslor som ska göras?

Hela dagarna går man och längtar efter att det ska bli tyst, att man ska få slippa höra melodierna från Chuggington, Händige Manny, Djungelhjul och Musses Klubbhus, men nu, nu blir jag ju galen av tystnaden! Livet är bra konstigt ibland. 


Nu så hörde jag ett svagt "mamma...? kom hit". Felix har vaknat! Halleda! Jag är inte ensam längre! Och jag fick börja med att sjunga Pippi Långstrump för honom, sen informerade han mig att han inte var en katt längre (han kröp runt som en katt hela kvällen igår), utan nu är han en hund. Så nu har jag serverat "hunden" Müsli, fil & blåbärssylt i soffan. 


Helgen har gått i lugnets tecken. Vi har haft familjemys, gått en sväng på stan, och haft Legend of the Seeker-maraton. 

I lördags så började jag må konstigt på eftermiddagen, ont i huvudet och blev jätteyr, och det släppte inte. Trots att jag åt för att hålla blodsockret uppe, samt drack massor. Så på kvällen tog jag panodil och gick och la mig, men hade fortfarande huvudvärk när jag vaknade igår, och eftersom jag tyckte bebisen inte hade rört sig lika mkt under helgen som den brukar, så ringer jag till Förlossningen och de tycker att jag kan komma in på en kontroll av blodtrycket och CTG. 

Men allt var tipptopp!

Blodtrycket på 133/59, ingen äggvita, och hjärtljuden var jättefina. Hade lite tecken på infektion, men inget överdrivet. Och bebisen har kommit igång med sin gympa igen, dock har inte huvudvärken släppt riktigt, men det gör den väl tids nog! 


Är lite nyfiken på vilka som läser bloggen, många som varit inne och läst de senaste dagarna utan att jag har publicerat ngt nytt, lite roligt :)


Kärlek!


/Mli*

Av Emelie - 21 juli 2011 14:03

Jag och Felix har haft lite torsdagsbakning!


 

Här kommer även bild på Felix när han va precis nyklippt, och han är nöjdare i verkligheten än vad han ser ut på bild. Samt på lek i sandlådan, och när han ska cykla första gången på sin alldeles egna cykel. 


     


Har deesutom varit effektiv och putsat några fönster idag, och, peppar peppar, jag gillade det? Det måste vara fel på mig, jag måste vara sjuk. Det är ALLT annat än skoj att putsa fönster. Men i dag var det lite roligt, kanske för att jag helt plötsligt fick in ljus genom fönsterna, och jag ser ut! 



Felix · Mat
Av Emelie - 18 juli 2011 06:48

Nä, jag har inte glömt bloggen, har bara inte riktigt orkat det senaste! Orken har fått gå till lite annat än att knåpa ner min vardag! Men nu blir det en liten uppdatering i alla fall. 


Idag kommer Mummo inom i några timmar, de mellanlandar här innan de beger sig vidare mot Finland, mysigt! 


Idag ska även återvinningen göras osäker då jag ska slänga a lot of stuff, massor med gamla kläder och skor, samt nån möbel. 


Felix uttrycker väldigt mycket känslor just nu, och är minst lika känslig som sin mamma, vilket innebär att vi är 2 nervvrak här hemma! Han bryter ihop för minsta lilla man säger åt han & han vänder lika snabbt med att säga "felix glad igen".

Men oftast får man höra: Nej! Aldrig! Vill inte! Felix ledsen! Felix arg! Felix vill sitta här och sura! Låt mej va! och såklart: Jag älskar dig mamma/pappa/frukten/honung/nalle/filt/smultron osv! Jag har saknat dig mamma/pappa/nallen/bilen osv.


Magen växer & växer, känns som om man skulle föda när som helst! Och bebisen har blivit världens monster, mestadels på kvällarna, så får den världens raseriutbrott där inne och det känns verkligen som den satsar på att komma rätt ut genom magen istället för på rätt ställe! 28 Juli är det dags för nästa kontroll och glykosbelastning. Ogillar starkt att jag ska vara fastande, men man har ju inte så mkt val, men jag kommer ju döööö av hunger! 


Snart fyller jag år! Dock så kommer jag inte ha ngn tillställning, lite mkt att begära att alla ska åka till Tranås och fira mej :) Och är ju bara 24 jag fyller, så det är inte så märkvärdigt!


Nåja! Nu ska jag mysa lillgrabben i soffan!


/mli*

Av Emelie - 11 juli 2011 20:21

Haft en fantastik helg, helt underbar.

Kom hem till gamla kära Byröna i fredagskväll, åt pizza med pappa och Barbro. <3


Hela lördagen var kanon, förmiddagen i Byröna med syster och familj också, och eftermiddagen i hammocken hemma hos svärmor, och grillning på kvällen. Så himla mysigt.


Felix har varit ute nästan hela helgen, har blivit så solbränd och fin!Och har varit jätteduktig hela helgen,och busat järnet :)


Ska lägga ut lite bilder från helgen också, när jag får tummarna loss.


I går så var det visning hemma hos syster. Gick kanon, alla tyckte att innerums produkter var jättefina.  Och jag fick en ny visning bokad i september också!

Och sen har jag eventuellt 2 visningar i november, beroende på hur det går med bebisen!


Jobbar ikväll, och alla andra kvällar. Jobbar mån-tors kväll och på dagen på söndagar. Ger lite extra klirr i kassan. :)


//Mli*

Av Emelie - 8 juli 2011 12:55

Felix standardmening just nu: Jag vill sitta här och sura.

Känsliga lillkillen just nu, men det går förmodligen över snart, börjar ta på krafterna att ha en överkänslig liten kille här som bryter ihop för allt... eller ja vänta, man kan ju tro att man pratar om mig, lilla gravida nervvraket! 


Igår när vi var ute och gick så pratade vi om hur jag var när jag väntade Felix, och jag tror att de flesta kan hålla med om att jag är liiiiite bättre denna graviditeten, då jag kontant bölade när jag väntade Felix, jämt, och sen skällde jag, och skällde, och sen grät jag för att jag skällde. Hua mej, det var tider det!


Idag så händer det! Vi åker till Skåneland! Äntligen! Som jag har längtat efter att få träffa nära och kära! <3

Av Emelie - 7 juli 2011 07:41

I går morse kom Farbro Janne och Maria hit, gissa om Felix blev gla!

"fabro jaaaaaanne, fabro janne, fabro jaaaanne" var det enda som hördes!

Mycket roligt att ses igen!


Igår var jag på utbildning i Jönköping, har fått jobb på Wecall, ett Telemarketingbolag. Just nu så är det halvtid på kvällar, då vi inte har barnomsorg till Felix ännu, men kommer väl gå upp till heltid sista månaden innan jag går hem på föräldraledighet. 


I morgon eftermiddag så sätter vi oss i bilen och beger oss söderut för att spendera en helg i skåneland. Fredagkvällen ska spenderas hos pappa med lite mat och mys, lördagmorgon gofrukost då syster med familj kommer ner och äter med oss, och lördagkvällen blir hemma hos svärmor.


På söndag så är det dags för visning igen! Jippie! Innerumvisningen blir hemma hos min syster i Älmhult! Ska bli jätteroligt! Har fått lite inspirationsbilder att kika på för att kunna ställa upp det fint också. 

Har ni kollat in nya hemsidan? SÅÅ fin! Och jättemånga fina nya inspirationsbilder!


Idag på dagen så blir det att gå till lekplatsen, och sen en runda på stan, och ikväll så blir det jobb för min del, lite tråkigt när man har besök, men sånt är livet!


/mli*

Ovido - Quiz & Flashcards